Frågor & svar

Här hittar du svar på våra vanliga frågor om Handlar'n!

  1. Vilka öppettider har min lokala Handlar'n-butik?

    Titta under rubriken "Butiker & Öppettider". Där hittar du bland annat butikens adress och öppettider. Observera att det kan förekomma avvikelser i de ordinarie öppettiderna vid storhelger som Jul, Påsk och Midsommar. Kontakta då gärna butiken för att försäkra dig om att de har öppet just när du vill handla.

  2. Hur många Handlar'n-butiker finns det?

    Det finns ungefär 230 Handlar'n-butiker spridda runt om i Sverige. För att ytterligare stärka vår närvaro på marknaden siktar vi givetvis på att bli fler.

  3. Vem äger Handlar'n?

    Handlar'n är ett varumärke som ägs av Axfood. Dagab Inköp & Logistik AB har uppdraget att underhålla och utveckla Handlar'n-profilen genom att leverera mesta möjliga mervärde till de handlare som valt att genom samarbete och profilavtal ansluta sig till Handlar'n. Varje butik ägs och drivs av en enskild handlare. Handlaren skall följa uppsatta riktlinjer och kriterier för Handlar'n-profilen, men har också stor frihet att utveckla och anpassa sin Handlar'n-butik till den lokala marknadens efterfrågan och förutsättningar.

  4. Hur gör jag om jag vill profilera om min butik till Handlar'n?

    Vad kul att du är intresserad av Handlar'n! Klicka under rubriken "Bli Handlare" för att läsa mer om Handlar'n och hur du kommer i kontakt med oss.

  5. Jag har fått reklam från Handlar'n men vet inte var butiken finns?

    Har du fått direktreklamerbjudanden från Handlar'n så finns det säkerligen en Handlar'n-butik i ditt närområde. Använd kartfunktionen här ovan eller gå in under rubriken "Butiker & Öppettider" för att hitta den Handlar'n-butik som ligger närmast dig.

  6. Har ni egna märkesvaror på Handlar'n?

    Ja, vi på Handlar'n och Axfood vill att alla ska ha möjlighet att äta bra och hållbar mat. Därför är våra egna varor både prisvärda och håller hög kvalitet.

    Dagens konsumenter är medvetna och ställer tuffa krav – de vill ha varor som månar om hälsan, djuren och klimatet. Den efterfrågan arbetar vi ständigt med att möta, och i det arbetet spelar våra egna varor en viktig roll.

    Vi är stolta över att kunna erbjuda ett brett sortiment av egna varor – som dessutom älskas av våra kunder. Hit hör populära varumärken så som Garant, Eldorado och Minstingen.

  7. Hur söker jag jobb på Handlar'n?

    Om du vill ansöka om arbete i någon av våra 230 butiker runt om i landet hör du med fördel av dig till den ansvarige handlaren i respektive butik. Telefonnummer till butikerna hittar du under rubriken "Butiker & Öppettider". Är du intresserad av att jobba inom Axfood-koncernen går du in på www.axfood.se/karriar. Där kan du både söka utannonserade lediga tjänster och göra en elektronisk intresseanmälan.

  8. Vart ska jag vända mig om jag har frågor om paketutlämning?

    Ta i första hand kontakt med den butik dit ditt paket har skickats. Glöm inte att ta med legitimation och kolli-ID för att kunna hämta ut dit paket.

    Har du frågor om leveransen eller om din beställning hänvisas du till företaget där du köpt din vara.

  9. Hur reklamerar jag en felaktig vara som jag köpt hos Handlar'n?

    Tag i första hand kontakt med den butik där du köpt varan. Ta med kvitto och om möjligt den felaktiga varan.

  10. Finns det ett kundkort hos Handlar'n?

    Något generellt kundkort finns inte på Handlar'n. Däremot finns det ett 100-kort. Men eftersom Handlar'n-butikerna ägs av enskilda köpmän avgör respektive handlare själv om hens butik skall erbjuda sina kunder ett 100-kort.

    Vad är ett 100-kort?
    Ett 100-kort är ett kort med tio stycken stämpelrutor. För varje tillfälle då kunden handlar för minst 200 kr får hen en stämpel i kortet. När kortet är fyllt har kunden 100 kr att handla för i sin Handlar'n-butik.
    Gäller dock ej tips och postala tjänster.

  11. Ska inte butikerna ta emot alla returflaskor och tomburkar?

    Handlar'n-butiken ska, för att erbjuda god kundservice, ta emot pantbelagda dryckesförpackningar motsvarande den mängd som butiken säljer. Om hanteringen skulle innebära stora praktiska olägenheter eller om butiken får ta emot avsevärt större mängder jämfört med de mängder man säljer, kan butiken överväga att införa begränsningar i olika form. Beslut om detta tas av varje enskild handlare. Genom en överenskommelse mellan konsumentombudsmannen och handelns organisationer är butiker skyldiga att lämna ut pengar för returglas om kunden kräver det. Dylik överenskommelse finns inte för PET/aluminiumburkar, utan här kan respektive handlare besluta. Det är rimligt att handlaren kräver någon form av inköp som motprestation av kunden.

  12. Minskad förbrukning av plastbärkassar på Handlar'n?

    Använd din plastbärkasse igen och igen – bättre för miljön

    Nedskräpning av plast i naturen är ett problem i världen så också i Sverige. Engångsbestick, sugrör, flasklock och snabbmatshållare är de plastföremål som är vanligast att lämna i naturen. Även plastbärkassar hamnar ibland i naturen.

    Just plastbärkassens negativa påverkan på miljön har väckt EU politikernas intresse och varje medlemsland har ålagts att se över vad man kan göra för att minska användningen av plastbärkassar. Vi i handeln har nu ett ansvar att minska förbrukningen av plastbärkassar och det behöver vi göra tillsammans med dig konsument!

    Då tror vi att det behövs ett helt nytt sätt att se på plastbärkassen, att vi ser den som en flergångsartikel istället för engångsartikel. Bäst är att använda plastbärkassen om och om igen och att alltid ta med en plastbärkasse eller kasse i annat material med sig hemifrån istället för att köpa en ny varje gång man handlar. Och göra det till en mer hållbar shoppingrutin som är bra för miljön.

    Om nedskräpning och materialinsamling

    Långt ifrån alla plastbärkassar hamnar i naturen. Vanligast är att de används som soppåsar och slutar i förbränning. Andra hamnar i plastinsamlingen i de gröna stationerna och återvinning alternativt förbränning. Läs mer om materialinsamling på www.fti.se